Інтегрований
урок математики і української мови. У
5-му класі
Тема: Промінь, відрізок, вимірювання відрізків.
Мета:
розширити відомості про
геометричні фігури, ввести поняття променя, відрізка, сформулювати їх
означення, повторити одиниці вимірювання довжини; навчати застосовувати
значення, здобуті на уроках української мови і літератури; розвивати логічне
мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, уміння висловлюватися, дотримуючись
культури мовлення; виховувати інтерес до рідної мови, до нових знань і
прагнення їх здобути; сприяти усвідомленню того, що мова - засіб оволодіння
іншими навчальними предметами.
Тип уроку:
Урок засвоєння нових знань.
Обладанення. Класна дошка, таблиця "Одиниці довжини", "Тлумачний словник
української мови", "Словник іншомовних слів".
Хід
уроку
1. Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель математики. Діти, сьогодні у нас незвичайний урок, на якому ми
спробуємо поєднати математику і українську мову. Отже, наш урок -
інтегроавний.
Учитель
української мови. Слово "Інтегрований" іншомовного походження.
Знаходимо його тлумачення у словнику. "Інтеграція" означає об'єднання
в ціле будь-яких окремих частин.
Учитель
математики оголошує тему і завдання уроку.
Запитання
і завдання учням
1.
Які
основні геометричні фігури ви знаєте?
2.
Як
позначаються точка, пряма?
3.
Назвати
точки, що належать прямій а, і ті, що їй не належать?
А● В●
а В● Р● Е●
D● К●
4. Між
якими двома точками на прямій лежить точка на малюнках?
а)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель математики. На попередньому уроці ми говорили про основні геометричні
фігури: точку, пряму, площину та їх властивості, але цього недостатньо, щоб
мати уявлення про всі фігури, які нас оточують. і Наступними фігурами, з якими ми
ознайомимось, будуть промінь і відрізок.
Учитель української мови. Діти, зверніть увагу на правильність написання
слів:промінь, відрізок.
Учитель математики. Вивчення нового матеріалу здійснюватимемо за планом,
записаним на дошці.
1. Відрізок, його
зображення, позначення.
АВ = АС + СВ, звідси
АС
= АВ - СВ, СВ = АВ - АС.
АС
< АВ і ВС < АВ,
АВ
> АС і АВ > СВ.
2.
Вимірювання
відрізків. Одиниці довжини.
3.
Належність
точки відрізку.
4.
Промінь,
його зображення, позначення.
5.
Доповняльні
промені
Ш.
Осмислення та запам'ятовування нового матеріалу.
1. Самостійна робота учнів за підручником, с. 17-19.
(Математика-5:
Проб, підруч. для 5 кл./ За ред. Галини Янченко. – Тернопіль: Підручники & посібники,
2000.)
Учитель математики. У підручнику знайдіть відповіді на
запитання:
1)
Як
одержати відрізок АВ? Як називаються точки А і В?
2)
Як
виміряти довжину відрізка?
3)
Як
визначити, чи рівні відрізки?
4)
Як
одержати промінь АВ, промінь ВА? Як називається точка А, точка В?
5)
Як
з відрізка АВ утворити пряму АВ?
6)
Чи
має початок пряма (відрізок, промінь)?
7)
Чи
має кінець пряма (відрізок, промінь)?
8)
Які
промені називаються доповняльними?
2.
Знайти довжину відрізка АВ за малюнком.
Учитель української мови. Я дуже уважно спостерігала за вашими відповідями.
Молодці, ви вправно вмієте оперувати науковими термінами. Оперуючи математичними
термінами, ми користуємось науковим стилем мовлення. Вивчаючи точку, пряму,
відрізок, промінь, ви користуєтесь науковим стилем для опису цих понять.
Згадаємо, , що таке науковий і художній описи, відкривши підручники з
української мови на с.162.
(Рідна
мова: Підруч. для 5-го кл./ Г. Р. Передрій, Л. В. Скуратівський, Г. Т.
Шелехова, Я. І Остаф. - 6-те вид.; перероб. і доп. -К.: Освіта, 2002.)
Говорячи
про такі математичні поняття, як точка, пряма, відрізок, промінь, давайте
спробуємо описати їх інакше.
Наприклад,
точка. Яка вона?
-
Маленька,
дрібненька, схожа на макове зернятко.
-
Якою
ви бачите пряму?
-
Рівна,
тоненька, пряма, мов стрічка, схожа на залізничну колію, нескінченна.
-
Що
можна сказати про відрізок?
-
Частина
прямої лінії, обмежена точками; великий чи малий, довгий, короткий;
-
Схожий
на лінійку, дошку, жердину для стрибків у висоту.,.
-
А
промінь ? Що виникає у вашій уяві при цьому слові?
-
Схожий
на промінь сонця, рівний, тоненький.
-
Завжди
відомо, де починається, а де закінчується - ні. Він ніби тане. Молодці, діти,
ви помітили багато, спостерігаючи малюнки. А я хочу доповнити,
що
опис здебільшого складається з трьох частин: у першій передасться загальне
уявлення про предмет, що описується, у другій дається опис частин, деталей,
говориться про окремі ознаки; в третій - робляться висновки. Такий поширений
опис предмета ми складатимемо пізніше.
IV. Первинне закріплення нового матеріалу.
1.
Колективне
розв'язування вправ (1 - 4 зі с. 20, під рубрикою "Прочитай").
2.
Усне
розв'язування вправ 63 - 66.
Учитель української мови. А тепер після невеликої фізкультурної паузи ми
перенесемось у казковий світ фантазії. Наше завдання - скласти казку про щойно
вивчені математичні поняття, використовуючи елементи художнього опису понять.
Давайте пригадаємо, які особливості будови казки ви знаєте?
-
Традиційний
зачин, повтори, кінцівка.
-
Добре.
Отже, спробуймо. Як би ви хотіли почати казку?
-
Як
завжди: "Жила-була..."
- Добре. Починаємо працювати.
3. Колективне
складання казки.
ПРИГОДИ
ПРЯМОЇ І ТОЧКИ
Жила-була
не за тридев'яти земель, а у величезному просторі, у своєму маленькому
будиночку дрібненька Точка. І була вона такою маленькою, як піщинка, як макове
зернятко. Сумно стало маленькій Точці у такому величезному просторі, і вирішила
вона помандрувати світом. Чи довго йшла Точка - ніхто не знає. І ось на її
шляху зустрілася Пряма - рівна, тоненька, мов стрічка, схожа на нескінченну
залізничну колію. Познайомилися подорожні. І що за дивина?! Виявляється, на
Прямій може бути безліч таких дрібнесеньких Точок. Здружилися Пряма з Точкою.
Вирішили мандрувати разом.
Ідуть
собі, йдуть, аж раптом на шляху річка. Як її перейти? Потрібно міст збудувати,
але як? І тут до них підійшов чарівник на ім'я Математик. Він швидко вирішив
проблему. Виявляється, якщо Точка двічі у різних місцях стане на Пряму, то вийде
Відрізок, а це не що інше, як місток.
Точка
і Пряма швидко взялися до роботи. Зробили Відрізок, перекинули його з * одного
берега на інший тай перейшли.
Аж
тут інша біда. Перетнули їм шлях неприступні гори. Як іти далі? Лише темний
вхід до печери видніється. Можливо, там є прохід через гори, але як туди зайти?
Темно!
Раптом
знову з'явився чарівник-Математик. Він подумав і сказав: "Потрібно
побудувати Промінь. Я вдихну в нього світло, і справу буде зроблено".
Точка миттю опинилась на Прямій і вийшов Промінь-промінчик. Вдихнув чарівник у
нього світло і пішли далі Точка з Прямою, освітлюючи шлях Променем.
Чи
довго йшли вони, ніхто не знає. Та вийшли і побачили перед собою дивну країну
"Геометрія", - прочитала Точка "О, як цікаво!'*— вигукнула
Пряма.
Та
про інші їхні пригоди ми розповімо наступного разу. Адже нас чекає математика.
V. Закріплення нового матеріалу,
1.
Розв'язування вправ 61 - 70 (учні самостійно виконують вправи, вчитель
математики перевіряє правильність їх виконання, обходячи вздовж рядів).
2. Колективне
розв'язування вправ 74, 72.
3. Ті учні, хто розв'язав ці задачі, розбирають за
підручником розв'язання задачі 79 і записують його в зошит.
VI. Підсумок уроку.
Учитель математики. Сьогодні ви ознайомилися з поняттями, пов'язаними з
променем і відрізком, а також їх властивостями.
Учитель
української мови. А також навчалися робити художні описи предметів, здавалося
таких, які й описати неможливо. Та наше багатство - рідне слово - завжди вам
стане у пригоді. Тому вивчайте його, збагачувайте словниковий запас. А тепер
з'ясуємо, як ви засвоїли матеріал цього уроку.
Завдання
і запитання учням
1.
Що
таке відрізок? Як його позначають?
2.
Що
таке промінь? Як його позначають?
3.
Що
спільного між променем - геометричною фігурою і променем від ліхтарика?
4. Проведіть у
думці пряму і позначте на ній три точки. Скільки утворилося променів?
5. Скільки відрізків
зображено на малюнку?
Позначте
кінці відрізків буквами. Назвіть відрізки.
6. Скільки променів
зображено на малюнку?
7. Чи правильно, що
АВ > АС?
а)
б)
8. Розгляньте малюнок.
а) Чи всю пряму АВ
зображено на малюнку?
б) Чи весь
відрізок МО зображено на малюнку?
в) Чи весь промінь
КР зображено на малюнку?
9. Чим відрізняється
промінь від прямої?
10. Чим відрізняється відрізок від променя?
11. Чим відрізняється відрізок від прямої?
Після
учнів учитель української мови звертає їхню увагу на правильність побудови
відповідей.
VII.
Домашнє завдання.
За
підручником: с. 17-20 читати, вивчити; вправи 63 - 66 (усно); вправи 71, 73,
78.
Для
тих, хто хоче знати більше, вправа 79 (прочитати розв'язання за підручником);
вправа 80.
Ще
раз перечитати складену на уроці казку, внести відповідні корективи та написи,
як склалася доля Відрізка і Праменя.
Немає коментарів:
Дописати коментар